Szamanizm to najstarsza ludzka tradycja duchowej praktyki i uzdrawiania. Jej korzenie si臋gaj膮 pocz膮tk贸w ludzko艣ci. Szaman jest przez wielu uznawany za staro偶ytnego poprzednika lekarza i psychoterapeuty. Mimo, 偶e wiele os贸b kojarzy praktyk臋 szamanizmu z Rdzennymi Amerykanami i egzotycznymi kulturami, to jest to zjawisko og贸lno艣wiatowe, a szama艅skie praktyki wyst臋powa艂y niemal wsz臋dzie. Szama艅skie dziedzictwo jest w ka偶dym z nas i jako istoty ludzkie, wszyscy mamy zdolno艣膰 do pracy szama艅skiej, podr贸偶y do 艣wiata duchowego i spotkania tam nauczycieli.
Magia sympatyczna - poj臋cie z zakresu antropologii kulturowej, wprowadzone przez Jamesa Frazera, wed艂ug kt贸rego jest to podstawowy typ magii polegaj膮cy na przekonaniu, 偶e dzia艂anie analogiczne wywo艂a膰 powinno analogiczny efekt. Koncepcja magii sympatycznej Frazera, przedstawiona przede wszystkim w trzecim rozdziale Z艂otej ga艂臋zi stanowi nie tylko ewolucjonistyczn膮 teori臋 pierwotno艣ci magii wobec religii i nauki. Jest tak偶e autonomiczn膮 teori膮 samej magii, wykazuj膮c膮 podobie艅stwa i r贸偶nice mi臋dzy religi膮 i nauk膮 a ni膮.
W obr臋bie magii sympatycznej Frazer wyr贸偶nia:
- magi臋 homeopatyczn膮, opart膮 na prawie podobie艅stwa ("podobne powoduje podobne");
- magi臋 przeno艣n膮, opart膮 na prawie styczno艣ci ("rzeczy, kt贸re kiedy艣 pozostawa艂y w styczno艣ci ze sob膮 dzia艂aj膮 na siebie nawet wtedy, gdy kontakt fizyczny przesta艂 istnie膰").
Voodoo i kierunki pokrewne - jest synkretyczn膮 religi膮 afroameryka艅sk膮 wyznawan膮 g艂贸wnie w Haiti i na po艂udniu USA.
Podstaw臋 voodoo stanowi膮 rdzenne wierzenia lud贸w zachodnioafryka艅skich (szczeg贸lnie Joruba, Kongo, Fulanie) wraz z elementami religii katolickiej i spirytyzmu. Wykrystalizowa艂a si臋 ona mi臋dzy innymi na Haiti wraz ze sprowadzeniem w XVII/XVIII w. niewolnik贸w z Afryki, kt贸rym pr贸bowano narzuca膰 katolicyzm. Niewolnicy nie odrzucili swoich rdzennych wierze艅, 艂膮cz膮c je z now膮 religi膮. W voodoo istnieje wprawdzie wiara w Bon Dieu (jednego Boga), nie oddaje mu si臋 jednak czci, uznawany jest bowiem za co艣 niedost臋pnego dla ludzi (koncepcja deus otiosus). Istotne s膮 za to boskie manifestacje, czyli loa (duch贸w), kt贸rych wyznawcy ukryli za wizerunkami katolickich 艣wi臋tych. Liturgia voodoo sk艂ada si臋 z poszczeg贸lnych grup, do kt贸rych nale偶膮 konkretne loa: Rada Loa, Ogou Loa, Petro Loa, Ghede Loa. S艂owo „voodoo” wywodzi si臋 z j臋zyka plemienia Fulan贸w i oznacza duch. Wyznawcy voodoo uprawiaj膮 tak偶e kult przodk贸w oraz czynnie w艂膮czaj膮 do swego panteonu ludzi zas艂u偶onych dla narodu lub lokalnej spo艂eczno艣ci.
Podstaw膮 kultu s膮 „rytua艂y op臋tania”. Wa偶n膮 rol臋 odgrywaj膮 w nich b臋bny, za pomoc膮 kt贸rych wygrywa si臋 skomplikowane polirytmie. Dzi臋ki nim uczestnicy wchodz膮 w trans, podczas kt贸rego loa opanowuj膮 jedn膮 lub wi臋cej os贸b. W j臋zyku wyznawc贸w m贸wi si臋 wtedy, 偶e „loa uje偶d偶a swojego konia”. Osoby te zosta艂y zazwyczaj wcze艣niej inicjowane w religii lub posiadaj膮 specyficzne predyspozycje do wej艣cia w trans.
Houngan (kap艂an-szaman) lub mambo (kap艂anka-szamanka), posiadaj膮 wielk膮 wiedz臋 na temat 偶ycia loa i sposob贸w kontaktowania si臋 z nimi. S膮 oni tak偶e centralnymi punktami socyete (wsp贸lnoty wiernych) w voodoo, bez kt贸rych nie mog膮 si臋 toczy膰 rytua艂y. Ka偶dy z loa posiada sw贸j w艂asny odr臋bny symbol (veve), malowany kred膮 na ziemi przed rozpocz臋ciem obrz臋du. Poni偶ej, od lewej do prawej symbole loa: Damballah, Legba, Maman Brigitte i Ogoun.
Magia naturalna opiera艂a si臋 na prze艣wiadczeniu, 偶e wszystko co jest cz臋艣ci膮 natury - ludzie, ro艣liny, zwierz臋ta, ska艂y i minera艂y - przepe艂nione jest pot臋偶nymi, cho膰 ukrytymi mocami nazwanymi „w艂a艣ciwo艣ciami okultystycznymi”. Na przyk艂ad kamienie szlachetne mia艂y posiada膰 moc uzdrawiania chorych, wp艂ywania na nastr贸j, a nawet sprowadza膰 szcz臋艣cie.
Do w艂a艣ciwo艣ci zi贸艂 nale偶a艂o uzdrawianie - czasem wystarcza艂o jedynie zawiesi膰 je nad 艂贸偶kiem chorego. Nawet liczby i kolory mia艂y swoje ukryte w艂asno艣ci. Magia naturalna uczy艂a, 偶e ro艣liny i zwierz臋ta o podobnym wygl膮dzie maja takie same w艂a艣ciwo艣ci. Na przyk艂ad zio艂o zwane przez wzgl膮d na swe podobie艅stwo do skorpiona scorpius mia艂o by膰 skutecznym lekarstwem na uk膮szenie paj膮k贸w. Ten rodzaj magii ma silne powi膮zania z bia艂膮 magi膮, nawi膮zywanie harmonii z natura i czerpanie tylko z naturalnych 藕r贸de艂 swojej mocy, ma du偶y wp艂yw na rozw贸j mentalny czarodzieja. Jednak szczeg贸lne znaczenie w magii naturalnej mia艂a tak偶e astrologia, poniewa偶 s膮dzono, i偶 wiele powi膮za艅 i sekretnych w艂a艣ciwo艣ci bierze si臋 wprost od planet i gwiazd. To z nic czarodziej m贸g艂 czerpa膰 swoj膮 wiedz臋 i m膮dro艣膰. Co wi臋cej adept magii naturalnej musia艂 doskonale zna膰 anatomi臋 i zielarstwo.
Magia naturalna mia艂a wp艂yw na rozw贸j wielu dziedzin 贸wcze艣nie stosowanej i praktykowanej magii, m.in Astronomii, Wr贸偶biarstwa, Numerologii, Staro偶ytnych Run jak i r贸wnie偶 Zielarstwa i Medykomagii.
Magia wysoka - Mag stara si臋 wp艂ywa膰 na silne i wy偶sze istoty zamieszkuj膮ce za艣wiaty. Od niego zale偶y te偶 - jakie skutki przybior膮 jego dzia艂a i czy b臋d膮 one dobre lub z艂e. Magia wysoka, inaczej nazywana r贸wnie偶 ceremonialn膮 - praktykowana jest poprzez zwyczajne do艣wiadczenia, czy proste nauki. W staro偶ytno艣ci, kiedy to uprawiaj膮cy j膮 magowie prosili o co艣 bog贸w czy same duchy, czynili to dla najwy偶szych cel贸w, mieli nadziej臋 otrzyma膰 np. dar jasnowidzenia, czyli prorocze wizje, sta膰 si臋 uzdrowicielami zdolnymi uleczy膰 ka偶d膮 chorob臋. Chcieli uzyska膰 wgl膮d w istot臋 rzeczy oraz samopoznanie siebie, swoich umiej臋tno艣ci, jak i idealn膮, harmonijn膮 koegzystencje z otaczaj膮cym 艣wiatem. Niekt贸rzy nawet pragn臋li sta膰 si臋 podobnym do bog贸w. Czarodzieje, kt贸rzy u偶ywali magii wysokiej, byli ca艂kowicie poch艂oni臋ci swoimi celami, musieli si臋 po艣wi臋ci膰 by osi膮gn膮膰 zamierzone cele i oczekiwania. Skupiali si臋 ca艂kowicie na nauce i do艣wiadczeniu, na poznaniu samej g艂臋bi natury magii. Niekiedy ca艂e ich 偶ycie toczy艂o si臋 wy艂膮cznie wok贸艂 jednej dziedziny, kt贸r膮 wybrali by to w艂a艣nie w niej osi膮gn膮膰 swego rodzaju doskona艂o艣膰. Magia wysoka nie jest dla ka偶dego. W ko艅cu nie wszyscy s膮 zdolni do sporych po艣wi臋ce艅 prawda? Magia ceremonialna czy rytualna to og贸lny termin u偶ywany do okre艣lenia d艂ugich, pracoch艂onnych i skomplikowanych rytua艂贸w. Nazywana jest magi膮 ceremonialn膮 poniewa偶, podobnie jak w ceremoniach, wymagana jest du偶a liczba narz臋dzi jako niezb臋dna pomoc dla praktykuj膮cego. Jest traktowana jako rozszerzenie lub synonim magii rytualnej. Jest to te偶 podstawowy nauczany rodzaj magii bez kt贸rego inne metody s膮 zazwyczaj ma艂o skuteczne, chocia偶 nie zawsze tak bywa... Magia wysoka bazuje na tym, 偶e 90 % os贸b cechuje odczuwanie i my艣lenie rytualne. Spopularyzowana i stosowana przez zakony oraz bractwa hermetyczne w celu wytworzenia okultystycznych zjawisk i efekt贸w. Magia ceremonialna w艂a艣nie najcz臋艣ciej jest okre艣lana ezoteryczn膮 ze wzgl臋du na jej elitarny charakter i otaczaj膮cy j膮 nimb tajemnicy. Generalnie jednak s艂owo ezoteryka obejmuje magi臋 jako ca艂o艣膰. Wywodzi si臋 od Sztuki, kt贸r膮 w 艣redniowieczu parali si臋 przede wszystkim kr贸lowie, bogaci rycerze, mo偶ni, niekt贸rzy alchemicy. Anga偶uje w swe dzia艂ania wcze艣niej wspomniane si艂y nadprzyrodzone, anielskie i boskie, cz臋stokro膰 te偶 podporz膮dkowuje sobie moce i istoty demoniczne. Nadto dysponuje szerok膮 gam膮 艣rodk贸w wp艂ywaj膮cych na umys艂y i woln膮 wol臋 innych ludzi. Warto jednak wzi膮膰 pod uwag臋 fakt, 偶e jest tylko i wy艂膮cznie narz臋dziem. Jako taka mo偶e zosta膰 wykorzystana zar贸wno w celu czynienia dobra, jak i z艂a. Magia rytualna sk艂ada si臋 z odprawienia formalnej ceremonii, kt贸ra przynajmniej w cz臋艣ci odbywa si臋 w miejscu przeznaczonym do takich cel贸w i w odpowiednim czasie.
Kaba艂a - to najwa偶niejszy nurt mistyczny, jaki rozwin膮艂 si臋 w obr臋bie judaizmu. Kaba艂a pojawi艂a si臋 w po艂owie XII w. na terenach po艂udniowej Prowansji i w Hiszpanii. Stanowi艂a kontynuacj臋 starszych form mistycyzmu 偶ydowskiego, obecne s膮 w niej tak偶e elementy doktryn gnostycznych oraz neoplato艅skiej teorii emanacji. Dla kaba艂y charakterystyczna jest koncepcja sefirot - s膮 to atrybuty, moce stw贸rcze najwy偶szego, niepoj臋tego Boga, nazywanego En Sof (bezkresny). Sefirot wy艂aniaj膮 si臋 z Boga, gdy rozpoczyna On stwarzanie wszech艣wiata i za ich pomoc膮 dokonuje dzie艂a stworzenia, a p贸藕niej podtrzymuje wszech艣wiat w istnieniu. Ma艂o wiadomo, w kt贸rym miejscu naprawd臋 nale偶y upatrywa膰 korzeni Kaba艂y. Dzielimy j膮 na cztery ga艂臋zie
- Kaba艂a dogmatyczna
- Kaba艂a praktyczna
- Kaba艂a literowa
- Niezapisana kaba艂a
Praktyki kabalistyczne;
Szereg odmian Kaba艂y przypisywa艂o ukryte znaczenia ka偶dej literze lub s艂owu 艣wi臋tego tekstu.
Celem studiowania kaba艂y staje si臋 zrozumienie przez indywiduum w swoim odczuciu i 艣wiadomo艣ci, 偶e otaczaj膮ca rzeczywisto艣膰 jest jedno艣ci膮 i jest ze sob膮 po艂膮czona w ka偶dym aspekcie. Jak wskazuje sam wyraz hebrajski „kabbalah” (拽讘诇讛) studiowanie w Kabale jest niczym innym jak otrzymywaniem od Stw贸rcy Jego 艢wiat艂o艣ci w tzw. „indywidualnym sterowaniu” we wn臋trzu cz艂owieka pragn膮cego doznawa膰 nadprzyrodzonego kontaktu ze swoim Stw贸rc膮. Przekazywanie do艣wiadcze艅 na kabalistycznej drodze poznawania Boga prowadzone jest wed艂ug metodyki M臋drc贸w Izraela, przystosowanej do w艂a艣ciwo艣ci ka偶dego pokolenia: za pomoc膮 ksi膮g, w grupie studiuj膮cych, pod kierunkiem nauczyciela. Nauka kaba艂y prowadzi do g艂臋bszego zrozumienia praw 偶ycia i 艣wiata, co pozwala cz艂owiekowi, narodom i ludzko艣ci poprawnie orientowa膰 si臋 w 偶yciu, a przede wszystkim jest relacj膮 z Elohim (Bogiem) i El Shaddaj (Wszech-Stw贸rc膮), Bogiem Abrahama daj膮cego w przymierzu z nim miejsce na istnienie w JEGO 艣wiecie wszystkim ludziom bez wzgl臋du na kolor sk贸ry i narodowo艣膰.
Goecja i teurgia = Goecja - to sztuka magiczna polegaj膮ca na zniewoleniu okre艣lonych duch贸w i sk艂onieniu ich do spe艂nienia 偶ycze艅 maga. Jej powstanie przypisuje si臋 kr贸lowi Salomonowi, kt贸ry by艂 niej mistrzem. Wedle goecji, piek艂em rz膮dzi 72 pot臋偶nych demon贸w-arystokrat贸w. Dziela si臋 oni na kr贸l贸w, ksi膮偶臋ta , hrabi贸w, markiz贸w, pra艂at贸w, rycerzy i przyw贸dc贸w. Ka偶dy z nich pokazuje si臋 pod zupe艂nie inna postaci膮 i jest odpowiedzialny za inna dziedzin臋 偶ycia. Ka偶dy ma pod swoja komenda liczne legiony demon贸w (10-200 legion贸w, w zale偶no艣ci od miejsca w hierarchii).
Kr贸lami czterech stron 艣wiata s膮 Zimmimaj - p贸艂nocy, Goapa - po艂udnia, Amajmon - wschodu a Korson - zachodu. Pozosta艂e demony s膮 im podleg艂e.
Kolejni w hierarchii kr贸lowie to: Asmodaj, Bael, Balam, Belet, Belial, Paimon, Purson i Win oraz Zagan.
Ksi膮偶臋ta to: Agares, Ajm, Alokes, Amdusjas, Astaroth, Barbatos, Bathin, Berit, Bun, Dantalion, Eligos, Fokalor, Gremory, Gujson, Haures, Krocel, Murmur, Salos, Walefor, Wapula, Wepar, Wual, Zephar.
Nast臋pna grupa to markizowie: Amon, Andras, Andrealfus, Feniks, Forneus, Kymeris, Leraie, Marchosjas, Naberius, Oriaz, Renowe, Sabnok, Samigin i Shaks.
Do pra艂at贸w zaliczaj膮 si臋: Orobas, Sier, Stolas i Wasago.
Hrabiowie: Andromalius, Bifrons, Fuerfur, Ipos, Malthus, Maraks i Raum.
Na przyw贸dc贸w sk艂adaja si臋: Awnas, Botis, Buer, Foras, Gaap, Glasja-Nabolas, Hagenti, Kaimose, Malfas, Marbas, Sytri i Walak.
Rycerzem w tej grupie jest Furcas.
Ka偶dy z duch贸w posiada艂 swoja w艂asna piecz臋膰, za pomoc膮 kt贸rej mo偶na by艂o go wezwa膰. kr贸lowie mieli piecz臋ci ze z艂ota, ksi膮偶臋ta z miedzi, pra艂aci z cyny, markizowie w srebrze, przyw贸dcy w rt臋ci, rycerze w o艂owiu, za艣 hrabiowie ze stopu miedzi i srebra. W艂adc贸w piekie艂 Salomon uwi臋zi艂 wraz z ich legionami w mosi臋偶nej butli, kt贸ra zapiecz臋towa艂 jedna ze swoich magicznych piecz臋ci a potem wrzuci艂 do Morza Czerwonego, niestety Babilo艅czycy otworzyli ja po pewnym czasie uwalniaj膮c demony. Mo偶na je wzywa膰 o okre艣lonych porach i na terenach jak najbardziej odludnych by nikomu nie zaszkodzi膰. Demony ukazuj膮 si臋 pod r贸偶nymi postaciami. Maja r贸偶ne zdolno艣ci, kt贸re mog膮 by膰 zar贸wno przydatne jak i szkodliwe. Szczeg贸艂owy opis demon贸w, ich obyczaj贸w i sposob贸w panowania nad nimi znajduje si臋 w ksi臋dze “Lemengeton”, “Goecja” lub “Mniejsze k艂贸dki Salomona”.
Teurgia to dziedzina magiczna pokrewna goecji z tym, 偶e mag przyzywa duchy, kt贸re bywaja jednocze艣nie dobre i z艂e. Obowi膮zuje tu podobna hierarchia duch贸w. S膮 duchy dzienne i nocne, ich hierarchia jest skomplikowana. Do ich przywo艂ywania konieczne s膮 piecz臋cie.
Magia enochia艅ska - system ceremonialnej magii opartej na przyzywaniu byt贸w anielskich.
Stworzony zosta艂 na podstawie XVI-wiecznych pism Johna Dee i Edwarda Kelleya, kt贸rzy twierdzili, 偶e kontaktowali si臋 z anio艂ami. Istoty te pono膰 przekazywa艂y magom r贸偶ne informacje w j臋zyku enochia艅skim. W tym samym j臋zyku spisane s膮 tak偶e tzw. Zewy Enochia艅skie (Klucze Enochia艅skie), s艂u偶膮ce do wzywania Anio艂贸w. Magia enochia艅ska nawi膮zuje do apokryficznej Ksi臋gi Henocha.
Klucze Henochia艅skie stanowi膮 wa偶ny fragment czwartej ksi臋gi Biblii Szatana, zatytu艂owanej Woda - Ksi臋ga Lewiatana - Gniewne Morze. Napisane w j臋zyku enochia艅skim, stanowi膮 wa偶ny, wr臋cz niezb臋dny element obrz臋d贸w satanistycznych, kt贸rych przebieg zosta艂 opisany we wcze艣niejszych rozdzia艂ach biblii.
Kluczy jest dziewi臋tna艣cie. Stanowi膮 one cz臋艣膰 deklaracyjn膮 - wst臋pn膮 rytua艂u, manifestacj臋 woli os贸b w nim uczestnicz膮cych. Ich zadaniem jest wywo艂anie w艣r贸d obecnych os贸b odpowiedniego nastroju, np.: Si贸dmy u偶ywany jest do wezwania po偶膮dania, oddania ho艂du przepychowi i rado艣ci z uciech cielesnych. 脫smy klucz odnosi si臋 do nadej艣cia Ery Szatana. Klucz czternasty jest wo艂aniem o zemst臋 i manifestacj膮 sprawiedliwo艣ci.
Magia 偶ywio艂贸w - Ca艂y nasz 艣wiat sk艂ada si臋 z czterech 偶ywio艂贸w: Ognia, Wody, Powietrza, Ziemi. Ka偶da z tych mocy wzi臋艂a si臋 od pi膮tej zwanej Duchem lub Eterem.
呕ywio艂y s膮 cz臋艣ci膮 naszego 偶ycia, ale i r贸wnie偶 magicznej praktyki. Nie zale偶nie od tego, czy wr贸偶ysz, odprawiasz rytua艂y, czy tworzysz horoskopy, u偶ywasz r贸wnie偶 do tego 艣wiadomie b膮d藕 nie mocy 偶ywio艂贸w. Mimo 偶e fizycznie mo偶esz ich nie wzywa膰, to ka偶da z praktyk, opiera si臋 o wielk膮 si艂臋 magi 偶ywio艂贸w. Cz臋sto nawet nie zdajemy sobie sprawy, 偶e wykonuj膮c dany rytua艂 b膮d藕 wr贸偶膮c, ocieramy si臋 o wielkie si艂y 偶ywio艂贸w.W wielu rytua艂ach magicznych korzystamy z mocy czterech 偶ywio艂贸w: Ziemi, Ognia, Wody i Powietrza. Wi臋kszo艣膰 ludzi uwa偶a je za co艣 oczywistego, poniewa偶 zawsze nas otaczaj膮: w postaci deszczu, wody w kranie, ognia na zapalonej 艣wiecy, ziemi, po kt贸rej chodzimy czy powietrza, kt贸rym oddychamy. Jednak dla os贸b zajmuj膮cych si臋 magi膮 Ziemia, Ogie艅, Powietrze i Woda znacz膮 du偶o wi臋cej – s膮 kluczowymi elementami duchowych praktyk. Znaj膮c zdolno艣ci ka偶dego 偶ywio艂u, mo偶emy zacz膮膰 opracowywanie. Najlepiej i naj艂atwiej jest, odnale藕膰 w sobie cechy ka偶dego 偶ywio艂u (nigdy nie jest tak, 偶e jest w nas tylko jeden 偶ywio艂, s膮 one wszystkie, ale jeden jest dominuj膮cy) oraz cechy, kt贸rych nie posiadamy, a ma je dany 偶ywio艂 i zacz膮膰 opracowywa膰. Opracowywanie 偶ywio艂贸w wymaga spokoju i ciszy, dlatego najlepszym miejscem b臋dzie do tego zacisze w domu.Warto, tutaj wspomnie膰, 偶e 偶ywio艂y nale偶y traktowa膰 z szacunkiem oraz rezerw膮.O ile ciep艂y deszczyk jest mi艂y, o tyle ulewa, kt贸ra niszczy uprawy ju偶 nie.Ka偶dy z 偶ywio艂贸w ma swoj膮 jasn膮 i ciemn膮 stron臋, dlatego nale偶y im si臋 szacunek. U偶ywanie 偶ywio艂贸w w nie odpowiedni spos贸b mo偶e by膰 niszcz膮ce i dzia艂a膰 na nas 藕le.
Magia chaosu - Magia Chaosu jest sztuk膮 wyj膮tkowo osobist膮 i praktyczn膮, kt贸ra opiera si臋 na eksperymentowaniu i doskonaleniu pot臋gi w艂asnego umys艂u, jak te偶 mocy z nim zwi膮zanych. Tajemnice magii s膮 tak uniwersalne, a jednocze艣nie ich skutki mog膮 by膰 fizycznie namacalne, 偶e wymykaj膮 si臋 jakiemukolwiek opisowi. Ludzie, kt贸rzy zg艂臋bili t臋 tajemnic臋 i sztuk臋, a偶 do osi膮gni臋cia przez nich mistrzostwa niech臋tnie dziel膮 si臋 sw膮 wiedz膮. Dlatego te偶 zak艂adaj膮 tajemne stowarzyszenia, zakony lub szko艂y z r贸偶nymi stopniami inicjacji aby si臋 upewni膰, 偶e ich adepci naprawd臋 pragn膮 pozna膰 tajemnice, kt贸re zg艂臋bili. Misteria s膮 podtrzymywane dzi臋ki nieustaj膮cym objawieniom, kt贸rych tradycja si臋ga nawet siedem tysi臋cy lat wstecz.
Sztuka chaosu mo偶e kojarzy膰 si臋 z iluminacj膮, kt贸ra odnosi si臋 do inspiracji, o艣wiecenia i wyzwolenia. Adepci trenuj膮 magiczn膮 wol臋 przeciwko najmocniejszemu z przeciwnik贸w, czyli ich w艂asnemu umys艂owi. Czym jest magia chaosu i jakie s膮 jej zasady? Ot贸偶 magia jest wsz臋dzie, s膮 to pi臋kne krajobrazy, to jak dzia艂a wszech艣wiat czy nasze codzienne 偶ycie pe艂ne przypadkowych zdarze艅, bo to w艂a艣nie przypadek jest wyznacznikiem chaosu. Istniej膮 pewne zasady aczkolwiek s膮 one przeznaczone do w艂asnej interpretacji, co znaczy, 偶e nie nale偶y bra膰 ich za pewniki.
Podstaw膮 jest brak paradygmatu, czyli cz臋ste zmienianie swojego systemu wierze艅 tak aby nie przywi膮zywa膰 si臋 do czego艣 za bardzo. Dzi臋ki temu nasz umys艂 b臋dzie ca艂y czas 艣wie偶y i b臋dziemy mogli operowa膰 r贸偶nymi punktami widzenia. W innych systemach magicznych wa偶ne jest przywi膮zanie lub wierzenie w pewien system, w magii Chaosu jest inaczej, trzeba ca艂y czas zachowywa膰 elastyczno艣膰, dlatego temu rodzajowi magii nie mo偶na narzuci膰 偶adnej etykiety. Ka偶dy z mag贸w jest inny i posiada inn膮 specjalizacj臋. Kolejn膮 zasad膮 jest k艂adzenie nacisku na praktyk臋 i nieustanne szlifowanie swoich umiej臋tno艣ci. B艂臋dne jest my艣lenie, 偶e mo偶na robi膰 co si臋 komu podoba, trzeba do tego mie膰 odpowiednie, powa偶ne podej艣cie, jak te偶 solidny trening. Bardzo wa偶na jest dyscyplina, kt贸r膮 trzeba w sobie wyszkoli膰. Kolejnym krokiem jest praca nad w艂asnym ego, tak jak szaman pod wp艂ywem enteogen贸w zrzuca swoje ego, tak te偶 mag musi nauczy膰 si臋 zmienia膰 i zrzuca膰 swoje poj臋cie na temat siebie, 艣wiata i spo艂ecze艅stwa. Nie m贸wi臋 tu o unicestwieniu ego, bo jest ono potrzebne w naszej rzeczywisto艣ci, tylko o zmianie pewnych schemat贸w. Ostatnia zasada dotyczy wchodzenia w trans. Ludzie na co dzie艅 wchodz膮 w odmienne stany 艣wiadomo艣ci, podczas ogl膮dania telewizji, snu lub je藕dzie samochodem. Tutaj trzeba nauczy膰 si臋 pewnych technik, kt贸re pomog膮 nam osi膮ga膰 ten stan na zawo艂anie takie jak medytacja, joga, deprywacja sensoryczna czy taniec. Niekt贸rzy u偶ywaj膮 do tego 艣rodk贸w, kt贸re zmieniaj膮 nasz膮 艣wiadomo艣膰 ale to ju偶 zale偶y od osoby.
Magia sygili - Sigil to symbol stworzony dla specyficznego celu, bo magicznego 偶yczenia. Symboliczna reprezentacja rezultatu po偶膮danego przez maga lub osob臋 zainteresowan膮. Termin ten pochodzi z 艂aci艅skiego s艂owa sigillum, kt贸re oznacza „ma艂膮 figur臋”, „rze藕b臋 na piecz臋ci” lub „piecz臋膰”.
Teoria sigili opiera si臋 na za艂o偶eniu, 偶e je艣li pewne g艂臋boko zakorzenione w pod艣wiadomo艣ci fakty mog膮 wywiera膰 wp艂yw na nasze dzia艂ania, to mo偶na wykorzysta膰 ten fakt w odwrotny spos贸b. Wystarczy, i偶 wprowadzi si臋 do pod艣wiadomo艣ci pewien symbol (sigil), uprzednio nadaj膮c mu pewne znaczenie. Nast臋pnie nale偶y zapomnie膰 znaczenie owego sigilu, opcjonalnie go zniszczy膰. W ten spos贸b wp艂ywamy na nasz膮 pod艣wiadomo艣膰.
Sigil mo偶e posiada膰 form臋 abstrakcyjn膮, obrazkow膮 lub semi-abstrakcyjn膮. Mo偶e istnie膰 zar贸wno fizycznie, wirtualnie, jak i my艣lowo. Wizualne symbole s膮 najpopularniejsz膮 form膮 sigili, ale stosowane bywaj膮 tak偶e d藕wi臋ki i kszta艂ty. Istnieje wiele rodzaj贸w sigili: alfabetyczne, runiczne, obrazkowe, fonetyczne [mantry], akustyczne, przestrzenne oraz wiele innych, kt贸re opracowuj膮 sami zainteresowani sigilizacj膮. Obecnie s膮 ju偶 dost臋pne poradniki tworzenia osobistych symboli sukcesu – magicznych sigili.Thelema - po prostemu to angielska wymowa greckiego s艂owa "胃苇位畏渭伪", kt贸re oznacza „wol臋” lub „ch臋膰”.
Thelema Aleistera Crowleya;Thelema to nazwa systemu religijno-filozoficznego, kt贸ry powsta艂 w roku 1904 za spraw膮 Aleistera Crowleya po spisaniu przez niego Liber AL vel Legis, zwanej te偶 Ksi臋g膮 Prawa. Ksi臋g臋 t臋, jak Crowley twierdzi艂, podyktowa艂a mu istota duchowa (nazywana Aiwaz) w Kairze, 8, 9 i 10 kwietnia 1904 roku.
S艂owo Thelemita pojawia si臋 w Ksi臋dze Prawa i jest u偶ywane jako okre艣lenie os贸b, kt贸re pod膮偶aj膮 艣cie偶k膮 Thelemy.
Crowley by艂 wielbicielem XVI-wiecznego francuskiego satyryka Fran莽ois Rabelais'go. Rabelais w jednej ze swoich ksi膮偶ek, Gargantua i Pantagruel, zawar艂 opis miejsca zwanego „Opactwem Thelemy” ("The Abbey of Th茅l猫me") co zainspirowa艂o Crowleya i ca艂膮 jego filozofi臋.
G艂贸wn膮 doktryn膮, celem Thelemy, jest poznanie i czynienie „Prawdziwej Woli”, co jak twierdzi Crowley jest powinno艣ci膮 ka偶dej istoty. Mo偶na to podsumowa膰 kilkoma frazami z Liber Legis:
- „Czy艅 wedle swej woli b臋dzie ca艂ym Prawem.” (AL I:40)
- „Mi艂o艣膰 jest prawem, mi艂o艣膰 pod艂ug woli.” (AL I:57)
- „S艂owem Prawa jest 螛蔚位畏渭伪.” (AL I:39)
- „Nie ma prawa poza Czy艅 wedle swej woli.” (AL III:60)
Prawdziwa wola to mistyczna idea, kt贸r膮 najpro艣ciej mo偶na opisa膰 jako 艣cie偶k臋 pewnych czynno艣ci dokonywanych przez ka偶dego, podczas wykonywania kt贸rych nie napotka on 偶adnego oporu z zewn膮trz. Dzia艂anie w zgodzie ze swoj膮 wol膮 oznacza, i偶 wszystko, co robimy, wspierane jest przez wszystkie si艂y wszech艣wiata. 呕adne dwie wole nigdy nie wchodz膮 sobie w drog臋, a wszelkie problemy jakie napotykamy w 偶yciu wynikaj膮 z tego, i偶 wi臋kszo艣膰 ludzi nie post臋puje zgodnie z ow膮 wol膮. Tak wi臋c post臋powanie zgodnie z ni膮, oznacza r贸wnie偶 respektowanie woli innych ludzi, co opisane jest jako "mi艂o艣膰 jest prawem" (ale mi艂o艣膰 poddana woli - czyli mi艂o艣膰 czyniona zgodnie z wol膮). Istniej膮 r贸偶ne opinie na temat tego, czy cz艂owiek mo偶e rzeczywi艣cie pozna膰 swoj膮 wol臋, czy te偶 mo偶e jedynie domy艣la膰 si臋, i偶 dzia艂a zgodnie z ni膮 po sukcesach, jakie osi膮ga w 偶yciu.
Thelema k艂adzie nacisk na osobist膮 wolno艣膰 (jednak ograniczon膮 przez odpowiedzialno艣膰), wrodzon膮 bosko艣膰 ka偶dego cz艂owieka („Ka偶dy m臋偶czyzna i ka偶da kobieta to gwiazda”. AL I:3), oraz walk臋 przeciwko przes膮dom, tyranii oraz opresji.
Thelema jest zwykle, cho膰 niekoniecznie, zwi膮zana z praktyk膮 magii (ceremonialnej), g艂贸wnie z takimi pomys艂ami i technikami, jakie zosta艂y zbadane i opisane przez Crowleya.
Magia wampiryczna - jak sama nazwa wskazuje, skupia si臋 na wampiryzmie psychicznym lub energetycznym. Jej celem jest wysysanie (absorbowanie) energii innych os贸b (ofiar). Najcz臋艣ciej dziej臋 si臋 to wbrew czyjej艣 woli lub bez jego wiedzy. Dla maga praktyki wampiryczne, s膮 naprawd臋 bardzo korzystne, poniewa偶 mo偶e regenerowa膰 swoje si艂y witalne, a mag zajmuj膮cy si臋 stricte magi膮 wampiryczn膮 - robi to szybciej ni偶 inni wtajemniczeni w absorbowanie cudzej energii magowie. Co ciekawe, wiele ludzi jest nie艣wiadomych tego, 偶e s膮 wampirami energetycznymi, a gdzie sama ich obecno艣膰 u pozosta艂ych os贸b mo偶e powodowa膰 zm臋czenie, znu偶enie, wyczerpanie. 艢wiadomy wampir nie tylko potrafi odbiera膰 energi臋 innym, ale r贸wnie偶 magazynowa膰 j膮 w sobie. G艂贸wn膮 technik膮 magii wampirycznej jest dosy膰 silna wizualizacja, kt贸ra praktykowana wystarczaj膮co cz臋sto i d艂ugo przynosi naprawd臋 wielkie profity dla maga, kt贸ry ni膮 w艂ada. S膮 osoby, kt贸re s膮 obdarzone t膮 umiej臋tno艣ci膮 i nie musz膮 d艂ugo 膰wiczy膰 i si臋 zbytnio wysila膰. Wa偶ne, aby opanowa膰 i nauczy膰 si臋 selektywnego absorbowania energii po to, aby po prostu nie wch艂ania膰 negatywnej energii, kt贸ra mo偶e bardzo os艂abia膰 "wampira". Najcz臋艣ciej wampiryzm jest kojarzony z piciem krwi ... i te偶 tak czasem jest.
Wicca - w wersji tradycyjnej to religia inicjacyjna: mamy zwykle trzy kolejne inicjacje w misteria, podczas kt贸rych wed艂ug Vivienne Crowley, wiccanki i psycholo偶ki jungowskiej, spotykamy Bogini臋, sw贸j Cie艅 oraz 艂膮czymy w sobie m臋ski i 偶e艅ski pierwiastek. S膮 to misteria 艣mierci i odrodzenia. Ponadto wicca opiera si臋 na kulcie boga i bogini, kt贸rych imion nie u偶ywa si臋 publicznie. Inne charakterystyczne cechy wicca tradycyjnego to:
- praktyka w ma艂ych grupach do 13 os贸b
- hierarchiczna struktura
- ustne przekazywanie wiedzy
- uprawianie rytua艂贸w 8 sabat贸w w roku oraz pe艂ni ksi臋偶yca wed艂ug rytua艂贸w zawartych w przekazywanej z pokolenia na pokolenie Ksi臋dze Cieni
- praktyka najcz臋艣ciej nago
- utrzymywanie w sekrecie szczeg贸艂贸w rytua艂u oraz to偶samo艣ci cz艂onk贸w grupy
2. Znaj swoje Rzemios艂o
3. Ucz si臋
4. 艁膮cz wiedz臋 z m膮dro艣ci膮
5. Osi膮gnij r贸wnowag臋
6. Zachowaj czysto艣膰 wypowiedzi
7. Zachowaj czysto艣膰 my艣li
8. Celebruj 偶ycie
9. Dopasuj si臋 do cykli Ziemi
10. Prawid艂owo oddychaj i od偶ywiaj si臋
11. 膯wicz cia艂o
12. Medytuj
13. Czcij Bogini臋 i Boga
- Nie ma Bogini poza Bogini膮, kt贸ra jest Twoj膮 Bogini膮. Nie ma Ruchu Eryzyjskiego poza Ruchem Eryzyjskim, kt贸rym jest Ruch Eryzyjski. A ka偶dy Korpus Z艂otego Jab艂ka jest ukochanym domem Z艂otego Robaka.
- Ka偶dy dyskordianin powinien u偶ywa膰 Oficjalnego Dyskordia艅skiego Systemu Numerowania Dokument贸w.
- Ka偶dy dyskordianin w pocz膮tkowej fazie o艣wiecenia powinien w ka偶dy pi膮tek udawa膰 si臋 w zaciszne miejsce w celu radosnego spo偶ycia hot doga. Ta ceremonia jest jednocze艣nie aktem walki z popularnymi, poga艅skimi zabobonami: katolickiego chrze艣cija艅stwa (niejedzenie mi臋sa w pi膮tek), judaizmu i islamu (niejedzenie wieprzowiny), hinduizmu (niejedzenie wo艂owiny), buddyzmu (niejedzenie mi臋sa) oraz dyskordianizmu (niejedzenie bu艂ek od hot dog贸w).
- Ka偶dy dyskordianin powinien si臋 wstrzyma膰 od jedzenia bu艂ek od hot dog贸w, albowiem taki by艂 kaprys Naszej Bogini, kiedy zmierzy艂a si臋 z Afrontem Pierworodnym.
- 呕adnemu dyskordianinowi nie wolno wierzy膰 w to, co czyta.
Druidyzm - jako rekonstrukcja praktyk celtyckiej klasy kap艂an贸w b膮d藕 neopoga艅ska 艣cie偶ka kultu natury, k艂ad膮ca nacisk na w艂asne poszukiwania. Spotka艂am nawet druid贸w, kt贸rzy uwa偶ali si臋 za poga艅ski odpowiednik Ko艣cio艂a Anglika艅skiego: instytucji oferuj膮cej obchodzenie 艣wi膮t w grupie i udzielaj膮cej 艣lub贸w, i nic poza tym. Podobnie jak “wicca”, tak 贸w “druidyzm” oznacza bardzo rozmaite rzeczy, zale偶nie od tego, kto si臋 wypowiada. W Polsce mo偶na zosta膰 zdalnie cz艂onkiem organizacji druidycznych, takich jak OBOD czy ADF.
Wsp贸艂czesny druidyzm sk艂ada si臋 z trzech etap贸w. Pierwszym z nich jest etap Barda, nast臋pnym Ovata, a ostatnim Druida.
- Etap Barda to droga przez histori臋, mitologi臋, opowie艣ci i sztuk臋. Bard jest poszukiwaczem g艂臋bszego znaczenia istnienia i inspiracji.
- Etap Ovata to nauki zwi膮zane z uzdrawianiem – zar贸wno cia艂a jak i duszy, ale r贸wnie偶 szczeg贸lnie honoruje naszych przodk贸w i kontakty z nimi. Droga Ovata to pismo ogamiczne, zio艂a i praktyki szama艅skie.
- Etap Druida to fundament rytua艂贸w, filozofii i etyki. Druidzi zg艂臋biaj膮 ka偶dy nurt do艣wiadczania – zar贸wno te najbardziej racjonalne i materialne, jak i te najbardziej intuicyjne i mistyczne.
7 Dar贸w Druidyzmu wed艂ug Philip’a Carr-Gomm’a:
Wydaje si臋, 偶e Stare Drogi, ponownie zinterpretowane dla naszych czas贸w, mog膮 zaoferowa膰 nam tak膮 duchowo艣膰, jakiej potrzebujemy, aby uzdrowi膰 separacj臋, kt贸ra nast膮pi艂a mi臋dzy nami a naszym 艣rodowiskiem, natur膮. Druidyzm to jedna z takich dr贸g i chocia偶 na pierwszy rzut oka mo偶e si臋 wydawa膰, 偶e to tylko stara ciekawostka, osobliwe wspomnienie z dalekiej przesz艂o艣ci, je艣li po艣wi臋ci si臋 troch臋 czasu, aby przyjrze膰 si臋 jej bli偶ej, odkryjemy skrzyni臋 skarb贸w, kt贸ra tylko czeka by膰 otwart膮. W tej skrzyni mo偶emy znale藕膰 co najmniej Siedem Dar贸w, kt贸re druidyzm wnosi do naszego wsp贸艂czesnego 艣wiata:
- Pierwszym darem jest filozofia: kt贸ra podkre艣la 艣wi臋to艣膰 ca艂ego 偶ycia i nasz膮 rol臋 w wielkiej sieci stworzenia. Z pasj膮 dba o zachowanie i ochron臋 艣rodowiska i oferuje 艣wiatopogl膮d, kt贸ry jest ekologiczny, geocentryczny, pragmatyczny, idealistyczny, duchowy i romantyczny. Nie oddziela Ducha od Materii – oferuje zmys艂ow膮 duchowo艣膰, kt贸ra celebruje 偶ycie fizyczne.
- Drugi dar przywraca nam kontakt z Natur膮: dzi臋ki zestawowi praktyk, kt贸re pomagaj膮 nam poczu膰 si臋 znowu blisko z Natur膮, naszymi przodkami, naszymi cia艂ami i naszym poczuciem Ducha, pracuj膮c z ro艣linami, drzewami, zwierz臋tami, kamieniami, histori膮 i kultur膮. Osiem sezonowych uroczysto艣ci pomaga nam dostroi膰 si臋 do naturalnego cyklu i pomaga uporz膮dkowa膰 nasze 偶ycie przez ca艂y rok oraz rozwin膮膰 poczucie wsp贸lnoty ze wszystkimi 偶ywymi istotami.
- Trzeci dar przynosi uzdrowienie: dzi臋ki praktykom promuj膮cym uzdrowienie i odm艂odzenie, przy u偶yciu holistycznych metod duchowych i fizycznych w celu promowania zdrowia i d艂ugowieczno艣ci.
- Czwarty dar obrazuje nasze 偶ycie jako Podr贸偶: z rytua艂ami przej艣cia: na b艂ogos艂awie艅stwo i nazywanie dzieci, na ma艂偶e艅stwo, na 艣mier膰 i na inne czasy wtajemniczenia, gdy pomocne jest rytualne i symboliczne oznaczenie naszego przej艣cia z jednego stanu do innego.
- Pi膮ty dar otwiera nas na inne Rzeczywisto艣ci: z technikami eksploracji innych stan贸w 艣wiadomo艣ci, innych rzeczywisto艣ci, Innego 艢wiata. Niekt贸re z nich s膮 r贸wnie偶 u偶ywane przez inne tradycje duchowe i obejmuj膮 medytacj臋, wizualizacj臋, szama艅skie podr贸偶e oraz korzystanie z ceremonii, muzyki, intonowania, ale wszystkie s膮 oparte na celtyckich i druidycznych obrazach i tradycji.
- Sz贸sty dar rozwija nasz Potencja艂: druidyzm, tak jak jest praktykowany dzisiaj, oferuje 艣cie偶k臋 samorozwoju, kt贸ra zach臋ca do wzrostu naszego potencja艂u tw贸rczego, naszych zdolno艣ci psychicznych i intuicyjnych oraz wspiera nasz rozw贸j intelektualny i duchowy.
- Si贸dmy dar to dar Magii: uczy sztuki, w jaki spos贸b mo偶emy otworzy膰 si臋 na magi臋 偶ycia, sztuki, w jaki spos贸b mo偶emy wciela膰 pomys艂y w 偶ycie, oraz sztuki podr贸偶owania w poszukiwaniu m膮dro艣ci, uzdrowienia i Inspiracji.
Rodzimowierstwo - rekonstrukcja wierze艅 S艂owian lub wariacje na temat s艂owia艅skiego dziedzictwa. Na temat religii S艂owian z polskich ziem powsta艂a robi膮ca wra偶enie strona Bogowie Polscy. “Rodzimowierstwo” oznacza dla ro偶nych ludzi co innego. Zdarza si臋 podej艣cie mistyczne, zdarza r贸wnie偶 ateistyczne nawi膮zywanie do kultury ojczystej ziemi przez odprawianie rytua艂贸w religii tej ziemi. Na tle pozosta艂ych pogan w Polsce rodzimowiercy wyr贸偶niaj膮 si臋 liczb膮, aktywno艣ci膮 i widoczno艣ci膮. Kilka ko艣cio艂贸w rodzimowierczych, takich jak Rodzimy Ko艣ci贸艂 Polski, jest oficjalnie zarejestrowanych. Osobi艣cie jestem bardzo dobrego zdania o organizacji Drzewa Przodk贸w.
- Rodzimy Ko艣ci贸艂 Polski
- Rodzima Wiara
- Zachodnios艂owia艅ski Zwi膮zek Wyznaniowy „S艂owia艅ska Wiara”
i wiele innych, mniej lub bardziej formalnych.
W kr臋gach kultury germa艅skiej najcz臋stsz膮 ga艂臋zi膮 rodzimowierstwa jest mitologia nordycka i 脕satr煤. Na obszarach gdzie przebywali Celtowie powsta艂 np. neodruidyzm zwi膮zany m.in. z odradzanym rytua艂em kr臋gu Gorsedd
S膮 one oparte na cnotach historycznego poga艅stwa nordyckiego, zebrane z r贸偶nych 藕r贸de艂, w tym Eddy Poetyckiej (szczeg贸lnie Havamal i Sigrdr铆fum谩l), oraz sag islandzkich). Wyst臋puj膮 w paru wariantach.
Ryt Ody艅ski;
- Odwaga
- Prawda
- Honor
- Wierno艣膰
- Samodyscyplina
- Go艣cinno艣膰
- Pracowito艣膰
- Samozaufanie
- Wytrwa艂o艣膰
- Si艂a jest lepsza od s艂abo艣ci.
- Odwaga jest lepsza od tch贸rzostwa.
- Rado艣膰 jest lepsza od poczucia winy.
- Honor jest lepszy od nies艂awy.
- Wolno艣膰 jest lepsza od niewoli.
- Pokrewie艅stwo jest lepsze od wyobcowania.
- Realizm jest lepszy od dogmatyzmu.
- M臋stwo jest lepsze od braku ducha.
- Pochodzenie jest lepsze od uniwersalizmu.
Dary wotywne bywa艂y sk艂adane bogom przez wyznawc贸w, cz臋sto jako akt podzi臋kowania za dobrodziejstwo zes艂ane przez boga, dla pozyskania przysz艂ych boskich b艂ogos艂awie艅stw lub aby otrzyma膰 prorocz膮 porad臋 od boga lub bogini. Ofiary sk艂adano czasem aby przeb艂aga膰 boga za przest臋pstwa, akty bezbo偶no艣ci lub za naruszenie religijnego zwyczaju. By艂y trzymane w 艣wi膮tyni na widoku, zwykle po pewnym czasie przeprowadzano specjalny rytua艂 i je wyrzucano.
Wsp贸艂cze艣ni helleni preferuj膮 bezkrwawe ofiary lub mi臋so i krew zwierz膮t, kt贸re nie zosta艂y zabite na miejscu. Zamiast zwierz膮t oferowane s膮 inne jadane dary jak owoce, warzywa, zbo偶e czy s艂odycze. Wyznawcy sk艂adaj膮 dary w mo偶liwie taki sam spos贸b, jaki robili to staro偶ytni.
Oddawanie czci olimpijczykom jest cz臋sto w艂膮czane w praktyki religii neopoga艅skich. Nie s膮 to jednak ruchy rekonstrukcyjne, i nie maj膮 na celu wskrzeszenia staro偶ytnych praktyk religijnych.
Nawet je艣li cz臋艣膰 grup neopoga艅skich nawi膮zuje do bog贸w antycznej Grecji, wiele form kult贸w neopoga艅skich nie dopuszcza oddanie dla wi臋cej ni偶 jednego panteonu, nie zak艂ada wierno艣ci danemu okre艣lonemu kodeksowi etycznemu czy 艣wiatopogl膮dowi. Wielu po艣r贸d nich postrzega bog贸w i boginie r贸偶nych kultur jako byty, b臋d膮ce przejawami jednej bogini i jednego boga (takie postrzeganie ma miejsce w wicca) lub nawet tylko jednej istoty boskiej. Jednak偶e jest to spojrzenie obce dawnemu jak i obecnemu hellenizmowi.
Magia jest powodem spor贸w w kr臋gach hellenist贸w. Cz臋艣膰 z nich postrzega ka偶d膮 form臋 magii jako praktyk臋 niereligijn膮. Nie praktykuje si臋 jej wi臋c w ramach rekonstrukcjonizmu, co jest spowodowane skromno艣ci膮 wiedzy o tym jak szerokie mia艂a zwi膮zki z religi膮. Helleni艣ci s膮 nastawieni krytycznie do ludzi, kt贸rzy promuj膮 historycznie b艂臋dny obraz antycznej religii i obstaj膮 jednocze艣nie przy tym, 偶e jest autentyczny lub te偶 powoduj膮c powstawanie myl膮cych stereotyp贸w. Do krytykowanych pod tym wzgl臋dem ruch贸w nale偶膮 wicca jak i inne ruchy zwi膮zane z New Age.
Komentarze
Prze艣lij komentarz